Sunday, November 28, 2010

BIARLAH

Aku tak mau jadi Siti Salina,

Memikul biawak hidup macam Abdul Fakar.


Aku tak mau jadi Nahidah,

Ternoda dek jahat lelaki tak berotak, tergadai dek jahat wanita tak berfikir.


Aku tak mau jadi Zarina,

Melukut di tepi gantang, tapi tak sedar dek untung.


Kalau boleh,

Biar aku jadi macam Haji Karman,

Gila-gilanya pun, di dunia ada bakti pada masyarakat.


Biar aku jadi macam Si Bulat,

Nakalnya pun, hati senang dengan pokok pisang dan kambing-kambingnya.


Biar aku jadi macam Razman,

Berteman dengan buku, bermusuh dengan umpatan tak kena bidik.


Ya,

Biar orang kata kita gila,

Biar orang kata kita tak serupa orang,

Biar orang kata kita pelik,

Asalkan kita tak menyusahkan orang,

Asalkan kita tak mematahkan hati orang,

Asalkan kita tak menyakitkan zahir batin orang.


Ya,

Biarlah.

Kita gila.

Kita tak serupa orang.

Kita pelik.

Asalkan kita bahagia.

No comments:

Post a Comment