Thursday, July 9, 2009

KERTAS DAN JALUR LEBAR BIRU

Hari ni lepas aku balik beli broadband (hehehe, ini post pertama aku menggunakan kuasa biru celcom jalur lebar) adalah satu kertas berlipat kaler biru di atas katil aku. Alah, kertas2 flyer pasal agama tu. Ada mcm free nasihat kt dalam tu. So time aku nk tunggu kwn aku pnggil nk ngetest broadband ni, aku pun baca la ape yg ader kt dlm kertas biru tu. Nk tau tajuknye? MENGUMPAT.

Memang best tajuknye. Sebab aku rasa semua org pun mengumpat. Termasuklah aku. Aku pernah rasa mcm maner peritnya kena umpat tp xde org defend sampai aku rasa mcm nk giler dan hampir2 putus asa. The only thing that keeps me sane at that time was those subjects I learned in class. Bila aku dilayan dengan ketidakadilan (umpatan dan tikam belakang coming in) Tuhan bersama aku, dan Alhamdullilah dengan sokongan Tuhan dan mama yg tak puas2 menasihati aku supaya berhenti menangis, aku berjaya mengekalkan kewarasan dengan mengalihkan rasa marah dan patah hati pada assignment2 yg harus aku siapkan.

Kekadang kau rasa dunia ni tak adil (mmg tak adil pun, that’s my pessimistic side talking..uhhmm..) tapi percayalah bila kau rasa sungguh keseorangan dan tiada siapa pun percayakan kau, kau akan dapat satu enormous strength untuk membuktikan yg semua org salah. Kekadang it’s a good thing to be egoistical, kerana dgn ego tu lah u can avoid people trampling all over your head.

Dulu mungkin aku yg salah, tp percayalah bila aku dgr sesuatu yg buruk ttg seseorang a.k.a umpatan, aku tidak mudah percaya seratus peratus. Kenapa? Sebab tak adil kn hanya dgr cerita sebelah pihak je. As always, there’s two sides to every story. So, I prefer to hear both sides instead of just believing those umpatan. Umpatan can be vicious, it can destroy someone’s reputation in an instant. Tambah2 plak dlm cyberage ni, ko leh mengumpat org serta merta dan publish it in say, ur blog and let the whole world know abot your supposedly correct assumptions about that person that you call a freak.

Mmg betul org yg diumpat (samada umpatan tu berbentuk face-to-face ataupun pc-to-pc, e.g blog pastu ko comment2 menyokong umpatan penulis blog tersebut), tidak ada peluang untuk membela diri. Tak adil kan? Mana aci ko je leh jd sooooo judgemental towards other people, but other people didn’t get the same chance?


Life is indeed so unfair.

No comments:

Post a Comment